it strategi, do-be.se
Startsida  Strategisk IT  Tjänster  Applikationer  Teknologi  Information/Integration  Resurser  Läsvärt


Tjänster eller service - inte bara SOA

Tjänste-portföljen säkerställer den servicenivå som verksamheten definierar och här finns även den yttersta kontaktytan mellan verksamhet och IT, dvs. IT-helpdesk.

Syftet med denna portfölj är att säkerställa IT-leveransen på ett planerat och kontrollerat sätt, samt klargöra leveransattribut som ansvar, vad, hur, när och till vem.

Målbilden är att besvara frågan - hur skall IT levereras för att möta verksamhetens behov och budget? I detta ingår även att beskriva hur servicenivån skall säkerställas utifrån applikations-, teknologi-, informations / integrations- och resursportföljerna

Målbilden har sin utgångspunkt i Mötesplatsen - där verksamhet och IT möts och tillsammans tydliggör vart man är på väg

  • Bemanna forumet med IT-kompetens
  • Fånga IT-behovet
  • Presentera hur IT kan bidra med finansiering
  • Presentera uppföljning av nyttan med IT
  • Hantera förväntningar på IT
Servicenivåavtal - SLA - en viktig del i att förstå ambitionsnivån
  • Upprätta servicenivåavtal för alla IT-tjänster som verksamheten nyttjar
  • Förvalta servicenivåavtal
  • Definiera rapporteringssätt
  • Säkerställ revision
IT-helpdesk - speglar hur väl IT fungerar!
  • Hantera support och ärendeprocesserna
  • Tillhandahålla IT-helpdesk
  • Fånga problem, hantera förändringar och identifiera förbättringar
Informationssäkerhet - sätter grunden för hur de övriga portföljerna måste agera
  • Formulera informationssäkerhets-strategin
  • Rulla ut och övervaka i de övriga portföljerna

Serviceportföljen

 
Serviceportföljen
Med strategicit.se vill vi skapa tydlighet och enkelhet kring it – strategi området.
© Copyright Mika Valtonen-André och Anders Holmquist 2008 - 2011
Om du har funderingar - hör av dig till oss!!